Norvegia va investi aproape 1 miliard de dolari în șosele destinate bicicletelor

\"norway

Norvegia va cheltui 8 miliarde de coroane norvegiene (923 de milioane de dolari) pentru a construi 10 șosele cu două benzi pentru biciclete în interiorul sau în vecinătatea celor mai mari nouă orașe ale țării, care le vor permite cicliștilor ce parcurg distanțe lungi să se deplaseze la viteze și în condiții de siguranță fără precedent, precizează City Lab. Această inițiativă este o componentă cheie din obiectivul statului european de a-și reduce cu jumătate emisiile generate de transporturi. Mersul cu bicicleta nu este foarte răspândit în Norvegia și nici foarte atractiv întrucât țara este rece și întunecată mare parte din an.

Șoselele nu se vor întinde pe sute de kilometri pentru a conecta diverse orașe între ele, cel puțin nu în prima fază a proiectului. Ele sunt menite să le asigure navetiștilor care merg cu bicicleta conexiuni între centrele orașelor și suburbii, extinzându-se astfel rețeaua de rute velo protejate dinspre centrele orașelor spre șoselele de centură și zonele rurale de după ele. Pe lângă condițiile de siguranță pe care le oferă, noile șosele le vor permite ciciliștilor să pedaleze la viteze de până la 40 de kilometri la oră, făcând astfel naveta mai accesibilă. Dacă proiectul se dovedește a fi de succes, traficul auto se va decongestiona, iar consumul de combustibili fosili s-ar putea reduce considerabil.

Cu toate acestea, există o serie de obstacole în calea acestui plan. Norvegia se confruntă cu temperaturi extrem de reci în marea ajoritate a anului și este o zonă muntoasă, bicicliștii având multe dealuri de înfruntat. Spre deosebire de alte țări scandinave, Norvegia nu are cele mai bune condiții pentru dezvoltarea unei culturi velo. Datele disponibile pentru 2010 arată că Norvegia se află mult în spatele vecinilor săi la acest capitol: în Danemarca, 17% dintre toate călătoriile realizate la nivel național au fost făcute cu bicicleta, procentul fiind de 12% în Suedia și de doar 4% în Norvegia – crescând cu un singur procent până în 2014. Până în 2030, guvernul norvegian vrea să sporească procentul acestor călătorii cu bicicleta până la 10-20%, iar asta va necesita multă muncă de convingere, existând sceptici care văd în șoselele pentru biciclete o risipă de bani.

Inițiativa face parte dintr-un proiect de combatere a emisiilor din sectorul de transporturi norvegian.

Scroll to Top