Marti, 28 noiembrie, la Apollo 111, Palatul Universul (str. Actor Ion Brezoianu, nr. 23-25, sector 1, Bucuretști) a avut loc ”EAT SMART”, conferință-reper pe tema producției sustenabile de hrană și a risipei alimentare.
”EAT SMART” este cel de-al treilea eveniment din seria de Conferințe Green Report din 2017, organizate în parteneriat cu Ministerul Mediului. .
EAT SMART a adus laolalta reprezentanti ai autoritatilor publice centrale si locale, ai societatii civile, precum si ai mediului de afaceri, reprezentat de principalii actori din domeniul FMCG, Retail, HoReCa, Industrie, Transport, Producatori, , etc. Printre speakeri enumeram: Secretar de Stat Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale – Mihai Visan; Directorul Executiv al Directiei Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor a Judetului Brasov – Dorin Enache; Manager Corporate Affairs si Comunicare al Kaufland România – Valer Hancas; Vicepresedintele Cooperativei „Tara Mea” – Viorel Buda; Director General Directia Generala Control si Supraveghere Piata si Armonizare Europeana din Autoritatea pentru protectia consumatorului (ANPC) – Paul Silviu Anghel; Presedintele Asociatiei Banca pentru Alimente – Gabriel Sescu; Specialist în risipa alimentara în cadrul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale – Elena Dinu; Manager JeTrun – Adrian Moisa;
Participanții la eveniment au avut ocazia să adreseze întrebări autorităților publice centrale și locale și să afle răspunsuri la chestiuni arzătoare legate de risipa alimentară.
România, explicații pentru Comisia Europană în cazul legii pentru sprijinirea produselor românești la raft
Autoritățile române sunt în discuții cu reprezentanții Comisiei Europene pentru a explica scopul legii care reglementează comercializarea a 51% de produse românești în magazine, a declarat, marți, Mihai Vișan, secretar de stat în Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR).
Legea 150 care modifică Legea 321 are câteva puncte care au generat câteva avertismente de la Comisia Europeană. “Suntem în discuții cu Comisia pentru a explica scopul acestei legi și ce urmărim pozitiv prin aplicarea ei. Există și un proiect de modificare a legii care circulă pe la Parlament. Unul dintre puncte se referă la accesul producătorilor mici și mijlocii pe piață. Primul lucru pe care trebuie să-l vedem este să ajutăm producția. Atunci când produci mult și bine devii automat competitiv”, a explicat oficialul MADR.
Acesta a adăugat că Ministerul Agriculturii încearcă prin toate mijloacele să sprijine coagularea micilor producători în cooperative, deoarece este singura modalitate prin care aceștia pot ajunge în marile rețele de retail.
De la producător, la consumator. Cine asigură calitatea alimentelor?
Cum te asiguri că hrana de calitate ajunge la consumatori? La această întrebare s-au dat răspunsuri din mai multe perspective: antropologică, a retailerului, a micului producător asociat într-o coopertativă agricolă și a autorității statului.
“Calitatea s-ar putea să fie un termen pe care toți presupunem că l-am înțeles. Intuitiv, fiecare asociază hrana de calitate cu sănătateai, iar aceste repere funcționează în primul rând în cazul casei de mijloc”, a declarat Monica Stroe, antropolog. Însă, tot aspecte care țin de calitate, care nu au le fel de multă vizibilitate, sunt hrana responsabilă, adică responsabilitatea socială (față de producători) și responsabilitatea ecologică. Ambele sunt asociate hranei de calitate, este de părere antropologul.
Dacă privim la nivel internațional, în cadrul trendurilor de consum, se vorbește despre un nou concept: locavorism. Acesta încurajează consumul de alimente naționale, mai mult regionale, din mai multe motive: „Unu, lanțul de aprovizionare este foarte scurt. Doi, amprenta de carbon, ca atare, este foarte scăzută. Trei, cu siguranță, din maximum cinci prieteni, există cineva care lucrează în zona respectivă, de unde primim informații din backstage și știm mai multe despre producătorul respectiv decât de un producător care produce la scară națională”, a explicat Valer Hancaș, Manager Corporate Affairs și Comunicare în cadrul Kaufland România.
Este foarte greu să asiguri o constanță în calitate la nivelul producătorului român, pentru că ANSVSA nu manifestă aceeași politică la nivel național, a declarat Viorel Buda, Vicepreședintele Cooperativei Agricole „Țara Mea”.
Principiul prețului primează. În ultimii 20 și ceva de ani s-a mers foarte mult pe principiul preț, spune Paul Anghel, Director General în cadrul Direcției de Control și Supraveghere Piață și Armonizare Europeană (ANPC). „Cu multinaționalele care au venit în România și care au dezvoltat afaceri fix în mijlocul Bucureștiului, Iașiului, Sibiului, nicăieri în lume nu s-a întâmplat așa ceva. Au distrus ușor, ușor micile magazine.”
Combaterea risipei alimentare cu ajutorul tehnologiei
O pungă complet biodegradabilă, ce are în compoziție amidon (din porumb nemodificat genetic) este un exemplu prin care tehnologia ne poate ajuta să reducem risipa alimentară, respectiv, să diminuăm impactul acesteia asupra mediului. Plasticul din compost, o problemă pe care Jetrun vrea să o rezolve cu o pungă inovatoare. Pungile BioBag sunt confecționate dintr-un plastic produs de compania italiană Novamont, din polibutirat și amidon obținut din porumb nemodificat genetic. “Dacă vrei ai deșerui 100% curate, ai nevoie de acești saci dintr-un material similar plasticului, care este complet biodegradabil”, a declarant Adrian Moisa, Manager General JeTrun.
Cum să consumăm bun și ieftin
”În România, nivelul de risipă, la nivel de gospodărie, este la 10%. Tendința este clară. Cu cât puterea de cumpărare a unei societăți crește, cu atât comportamntul risipitor crește și el. Cifrele statistice de la Institutul Național de Statistică spun că un român, indiferent de sex sau gen, consumă aproximativ 2.400 de calorii pe zi. Consumul caloric optim recomandat pentru femei este de 1.200 – 1.600 calorii, iar pentru bărbați 1600 – 2.000 calorii. Dacă la un bărbat discutăm de 300 – 400 de calorii în plus, avem un consum suplimentar de aproximativ 20% peste ceea ce avem nevoie, care se adaugă la celelate 10% pe care le aruncăm”, Sorin IORGA, Cercetător în cadrul Institutului Național de Cercetare Dezvoltare pentru Bioresurse Alimentare – IBA București.
Despre Conferintele Green Report:
Conferintele Green Report vin în peisajul conferințelor de business cu o abordare nouă și creativă, axată pe rezultate. În acest sens, echipa Green Report schimbă „standardul“ și aduce o abordare diferită: în loc de un prezidiu monoton și prezentări power point anoste, propunem dezbateri libere între speakeri; în loc de urmărirea ceasului până la finalul evenimentului, dorim să implicăm activ publicul la dezbatere.
Partenerii media ai ”EAT SMART” sunt: Agerpres, Libertatea, Green Report, Business Arena, România pozitivă
Pentru mai multe detalii privind „EAT SMART“, accesati www.greenreport-conferinte.ro.