In ultimul deceniu, tot mai multe orase din intreaga lume au adoptat sisteme de bike-sharing ca o solutie privind mobilitatea urbana, permitandu-le astfel locuitorilor sa beneficieze de biciclete pentru o perioada scurta de timp contra unei taxe.
Apeland la sisteme de bike-sharing, locuitorii scapa de grija investirii, depozitarii si intretinerii unei biciclete personale. Bicicletele pot fi inchiriate dintr-un punct A al orasului si predate in punctul B, in functie de prioritatile personale.
Potrivit unor date recente furnizate de liderul in consulta pe bike-sharing, MetroBike, 855 de orase din lume au avut sisteme de bike-sharing in 2014, un numar foarte bun, comparativ cu 703 orase in 2013 si doar 11 orase cu un deceniu mai devreme, in 2004.
In total, aproape un milion de biciclete pot fi inchiriate la nivelul intregului glob, dintre care majoritatea – 753508 – sunt in China. Franta are a doua cea mai mare flota, urmata de Spania, Statele Unite si Germania.
Sistemele de bike-sharing prezinta multe avantaje printre care mentionam: sustenabilitate, costuri mai mici pentru transport si scapi de grija ca bicicleta personala sa iti fie furata. Un studiu publicat de Jurnalul American de Sanatate Publica, in 2012, a aratat ca orasele cu sisteme de bike-sharing prezinta o cerere mai mare asociate ciclismului, iar starea de sanatate a locuitorilor este mai buna.
Desi castile de protectie sunt responsabilitatea biciclistilor si multi dintre ei aleg sa nu le poarte, accidentele pe bicicletele inchiriate sunt rare si nu foarte grave.
Statista, un portal de realizare statistici, ilustreaza intr-un grafic evolutia sistemelor de bike-sharing din 2001 si pana in 2014. Daca in 2001, doar 4 orase din lume beneficiau de sisteme de bike-sharing, ei bine, in 2014, 855 de orase de pe mapamod se bucura de bicicletele inchiriate.
In Romania, I’Velo este programul national de bike-sharing care ofera posibilitatea locuitorilor din Bucuresti, Constanta, Iasi, Sibiu, Brasov, Oradea si Alba Iulia sa inchireze biciclete. In Bucuresti, inchirierea unei biciclete pentru o ora costa 5 lei si pentru 24 de ore 15 lei, iar in restul tarii se aplica o taxa de 4 lei pe ora si 15 lei pentru 24 ore.
I’Velo nu se opreste aici si isi propune sa deschida si centre automatizate pentru biciclete, asa cum au capitalele europene. Asadar, fiti pe faza pentru ca vom reveni cu informatii calde.