Alaturi de E.ON Romania, Asociatia Green Revolution a realizat proiectul „Bicicleta de la tara” pentru a facilita accesul copiilor la educatie, reducerea ratei de absenteism scolar, imbunatatirea conditiilor din scoli, precum si acordarea de burse pentru elevii cu rezultate foarte bune la invatatura.
E.ON Romania a dezvoltat, in 2012, una dintre cele mai ample si dinamice campanii dedicate sustinerii sistemului de educatie din Romania de la venirea sa pe piata locala, in anul 2005, prin lansarea unui set de astfel de proiecte. Derulate in parteneriat cu importante organizatii neguvernamentale si cu sustinerea autoritatilor locale, proiectele se adresat cu prioritate copiilor si unitatilor de invatamant din zonele rurale defavorizate.
Unul dintre cele mai importante proiecte derulate de compania E.ON Romania a fost lansat joi, 13 septembrie 2012, la Iasi, inparteneriat cu Asociatia Green Revolution si autoritatile locale. Proiectul „Bicicleta de la tara” a constat in donarea a 800 de biciclete pentru copiii din patru judete din Moldova. Mai exact, au fost oferite cate 20 de biciclete scolilor generale din 40 de localitati din mediul rural din judetele Iasi, Botosani, Suceava si Vaslui. Proiectul si-a propus sa contribuie la scaderea ratei absenteismului scolar si a numarului de copii care renunta la scoala, din cauza distantei mari intre casa si institutia de invatamant si, totodata, sa promoveze bicicleta ca mijloc de transport eficient si ecologic.
Zonele rurale care au beneficiat de biciclete au fost selectate impreuna cu reprezentantii consiliilor judetene, conform urmatoarelor criterii: comunitati aflate pe arii extinse; numar mare de locuitori, respectiv copii inscrisi la scoli; copii cu rezultate bune la invatatura; lipsa mijloacelor de transport pentru deplasarea copiilor catre scoala; copii ce provin din familii cu venituri modeste.
Fiecare scoala generala din cele 40 de localitati rurale a primit cate 20 de biciclete, impreuna cu un rastel, sistem de siguranta si materiale destinte informarii copiilor cu privire la siguranta in trafic si protectia mediului. Bicicletele au fost date spre folosire elevilor cu rezultate bune la invatatura si care au de parcurs distante mari pana la institutia de invatamant. Fiecare scoala a desemnat o persoana care sa coordoneze local proiectul. In functie de numarul copiilor care au nevoie de un mijloc de transport, o bicicleta va fi folosita de mai multi copii pe perioade de timp stabilite de coordonatorul local.
Grupul E.ON in Romania este activ pe piata de energie locala in domeniile furnizarii si distributiei de gaze naturale si energie electrica, deservind 2,9 milioane de clienti. Aria de activitate a companiilor E.ON acopera 20 de judete in partea de nord a tarii. Compania platforma, E.ON Romania, detine un pachet de 51% din actiuni la fiecare din companiile E.ON Energie Romania, E.ON Gaz Distributie si E.ON Moldova Distributie.
Derulat din mai 2011 pana in aprilie 2013, CycleLogistics a fost un proiect finantat de Uniunea Europeana prin programul Intelligent Energy Europe (IEE), cu o acoperire de 11 tari in Europa, ce si-a propus reducerea energiei folosite in transportul urban de marfuri. Asociatia Green Revolution a sustinut initiativa CycleLogostics si, in perioada 10 septembrie 2013 – 30 aprilie 2014, a implementat diferite actiuni de promovare a bicicletei ca mijloc principal de deplasare si transport de marfuri usoare.
In contextul unui numar mare de ambuteiaje rutiere, cresterii concentratiei de gaze poluante in atmosfera si a faptului ca bunurile usoare sunt adesea transportate pe distante foarte scurte cu vehicule de gabarit mare, s-a doreit inlocuirea vehiculele motorizate cu biciclete pentru transportul marfurilor usoare. Zona principala de actiune sunt zonele din interiorul oraselor europene, predispuse la poluare si aglomeratie, principala cauza fiind autoturismele.
Se stie faptul ca un autoturism care circula neincarcat la capacitate maxima este o irosire de resurse. In acest sens, CycleLogistics a incurajat utilizarea bicicletei in deplasarile zilnice, la cumparaturi, in plimbarile de weekend si nu numai.
In acest context au fost create si cargo-bicicletele. Producatorii au scos pe piata numeroase modele de biciclete si accesorii, cu diferite functionalitati, iar tot ceea ce trebuie sa faca biciclistul e sa aleaga modelul cel mai potrivit, tinand cont de lungimea calatoriilor si greutatea bunurilor transportate.
In ceea ce priveste avantajele logisticii velo, mentionam:
Orice iubitor de ciclism alege bicicleta in defavoarea masinii. Intr-adevar, marele avantaj pe care il ofera masina este spatiul de depozitare, dar alegerea bicicletei este o solutie mai ieftina, sanatoasa si rapida. Desi pare greu de imaginat ca se pot face cumparaturi, livrari si transporturi de bunuri pe bicicleta, locuitorii si intreprinzatorii din cateva orase europene demonstreaza ca aceasta este cea mai eficienta optiune.
Studiile demarate in cadrul proiectului CycleLogistics au demonstrat ca bicicletele si cargo-bicicletele ar putea suporta:
Daca aceste calatorii s-ar face cu bicicleta, ar insemna o reducere de 37 milioane de tone CO2 pe an sau 1% din emisiile curente la nivelul Europei, conform Centrului de Mobilitate din Austria. Orase precum: Copenhaga, Bruxelles, Londra etc au traditie in utilizarea bicicletelor cargo pentru transportul/livrarea bunurilor usoare si ne dorim sa facem cunoscut acest concept si publicului din Romania.
Intreaga responsabilitate pentru continutul acestui newsletter revine autorilor. Nu reflecta neaparat opinia Uniunii Europene. EACI si Comisia Europeana nu sunt responsabile pentru informatiile utilizate pentru realizarea acestui material.
Initiatorii Green Politics sunt Asociatia Green Revolution si reprezentanti ai clasei politice: Sulfina Barbu (deputat PDL), Carmen Moldovan (deputat PSD), Adriana Saftoiu (deputat PNL) si Attila Korodi (deputat UDMR).
Am analizat daca exista o capacitate a societatii romanesti, si nu vorbim aici de politicieni, care sa influenteze decizii publice din domeniul protectiei mediului. Si ne-am dat seama ca mai este loc pentru imbunatatirea acestei situatii. Am format aceasta echipa si chiar daca nu sunt foarte multe lucruri care ne leaga, pe cele care exista putem construi un dialog, la care sa participe si zona industriei, care intotdeauna este influentata de deciziile legate de protectia mediului. Attila Korodi, UDMR
Green Politics reprezinta o solutie de eficientizare a dialogului dintre clasa politica, ONG-uri, societatea civila, companii si organizatii profesionale, in vederea promovarii ecologiei si adoptarii unor initiative legislative care vizeaza responsabilitatea fata de mediul inconjurator. Green Politics asigura accesul liber si direct al tuturor celor preocupati de acest domeniu la dezbaterile lunare care vor fi organizate sub egida acestei platforme de comunicare. La dezbaterile Green Politics sunt invitati sa participe toti cei interesati de problemele de mediu din Romania. Ideile vor fi analizate de catre o echipa de specialisti de mediu si supuse apoi aprobarii legislative. Green Politics isi propune sa faca conexiunea dintre mediul politic, factorii de decizie si administratie cu mediul de afaceri si societatea civila. Acest lucru va fi posibil prin dialog permanent si transparent, focusat pe obtinerea de rezultate si implementarea acestora. Deciziile luate se vor baza pe realitatea din economia si mediul social romanesc.
Ecologia dovedeste astazi ca nu are culoare politica, caci ne priveste pe toti. Tema ecologei si a sustenabilitatii trece de interesele si doctrinele politice. Este pentru prima data in Romania, cand reprezentantii celor patru partide mari parlamentare au un acord de colaborare si doresc sa faca ceva in comun. Doresc sa le multumesc acestori politicieni, in numele Green Revolution, pentru ca au acceptat invitatia de a lucra impreuna la sprijinirea politicilor verzi in Romania. Raluca Fiser, presedinte Green Revolution
Ecologia dovedeste astazi ca nu are culoare politica, caci ne priveste pe toti. Tema sustenabilitatii si a ecologiei trece de interesele si doctrinele politice. Este pentru prima data in Romania, cand reprezentantii celor patru partide mari parlamentare au un acord de colaborare si doresc sa faca ceva in comun. Doresc sa le multumesc acestori politicieni, in numele Green Revolution, pentru ca au acceptat invitatia de a lucra impreuna la sprijinirea politicilor verzi in Romania.
E limpede ca Asociatia Green Revolution, care a avut aceasta initiativa, a plecat de la o realitate destul de trista, ca actuala clasa politica a dovedit in 20 de ani ca nu e capabila sa ia in consens decizii pe legi foarte serioase. Rolul pe care ni l-am asumat aici este ca fiecare, in interiorul propriului partid, sa reuseasca nu sa impuna un punct de vedere, ci sa gaseasca mai degraba un punct de vedere comun. Adriana Saftoiu, PNL
Cred ca ceea ce realizam este o premiera, pentru ca partide de la putere si din opozitie stam la aceeasi masa, uniti de ceea ce inseamna „verde”. Pastrand proportiile, eu as asocia acest eveniment cu uniunea social-liberala. Sper ca singurele reguli care ne unesc sa fie cele ale unei democratii ecologice, daca vreti. Carmen Moldovan, PSD
Cred ca acest proiect poate sa ofere o platforma trasparenta pentru a ajunge la niste legi in domeniul protectiei mediului, despre care sa discutam cu toate partile interesate, pentru ca protectia mediului nu este un deziderat, ci un lucru care ne afecteaza pe fiecare in parte.
Sulfina Barbu, presedintele Comisiei de Mediu din Camera Deputatilor
I’Velo inseamna o preocupare continua a cresterii gradului de satisfactie a utilizatorilor prin oferirea de servicii de calitate, extinderea proiectului in orasele mari din Romania, biciclete usor de utilizat, dar si un personal profesionist, prietenos si pregatit sa ofere experiente placute iubitorilor de pedalat.
In cei 6 ani de functionare, programul I’Velo a reusit sa scoata peste 1.150.000 de romani la pedalat si a contribuit la reducerea emisiilor de CO2 din atmosfera cu aproximativ 1.750 de tone. Programul I’Velo, initiat de Raiffeisen Bank si Green Revolution, se desfasoara cu sprijinul primariilor din Bucuresti, Brasov, Sibiu, Iasi, Constanta, Alba Iulia, Oradea, precum si al Administratiei Lacuri, Parcuri si Agrement Bucuresti.
“Pentru al saptelea an consecutiv, invitam bucurestenii sa aleaga bicicleta ca mijloc principal de transport, dar si ca modalitate distractiva de a face miscare. Sigur, printre principalele noastre preocupari raman siguranta utilizatorilor si nevoia de infrastructura pentru biciclete. Dar bicicleta ar trebui sa devina o necesitate, nu numai o distractie. Intr-un oras aglomerat, cu artere blocate, bicicleta este cel mai simplu mijloc de transport. De aceea, vom veni inspre bucuresteni anul acesta cu proiectul I’Velo 2.0, un sistem de bike-sharing automatizat, ca o continuare fireasca a proiectelor de incurajare a bicicletelor. Ne bazam pe sustinerea autoritatilor publice, care trebuie sa prioritizeze mersul pe biciclete si sa rearanjeze intregul spatiu urban disponibil, ca sa putem avea un oras prietenos cu biciclistii.„, a declarat Raluca Fiser, presedintele Asociatiei Green Revolution.
Misiunea proiectului este introducerea graduala a bicicletei in peisajul vietii urbane, atat pentru recreere, cat si ca mijloc de transport alternativ, sanatos. Lansat in 9 mai 2010 de Green Revolution si Raiffeisen Bank, I’Velo este prezent in Bucuresti – parcul Herastrau – Piata Charles de Gaulle, Arcul de Triumf si Parcul Tineretului – intrarea de la Gheorghe Sincai, dar si in tara, in orasele: Iasi – Bd. Independentei, Brasov – Piata Sfatului, Constanta – Gravity Park, Sibiu – Cazarma 90, la Alba Iulia – Piata Unirii si Oradea, in Parcul 1 Decembrie. De asemenea, proiectul I’Velo ofera in continuare, posibilitatea de a rezerva ONLINE biciclete, accesand site-ul www.ivelo.ro sau descarcand aplicatia I’Velo, disponibila in versiunile IOS si Andriod.
“Ne bucuram sa vedem ca bicicleta redevine treptat un mijloc alternativ de transport in Bucuresti, dar si in tara si ne dorim ca prin proiectele noastre – I’Velo, StudentObike, Biciclete cu cravata – sa cultivam dezvoltarea comunitatii biciclistilor si sa sarbatorim impreuna aceste reusite. Impreuna cu Green Revolution ne dorim sa schimbam cultura transportului in Romania si sa dezvoltam infrastructura pentru promovarea transportului alternativ. In acest fel speram sa avem angajati si clienti mai sanatosi si sa respiram un aer mai curat”, a declarat Corina Vasile, Director Comunicare si Relatii Publice Raiffeisen Bank Romania [/quote]
Bicicletele I’Velo au sustinut mai mult de 50 de evenimente, cu peste 10.000 de participanti, dintre care mentionam: Noaptea Institutelor, Noaptea Galeriilor, Noaptea Bibliotecilor, Bucharest Summer University, Peninsula, Best’fest, Recicloniada, Let’s do it Cluj; Unica Summer Bike Fiesta; Business pe Bicicleta; Descopera Orasul pe Bicicleta; Cupa MAE; SkirtBike; BikeFest; BikeFest Brasov.
Legea a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, publicata in Monitorul Oficial, nr. 461/6 iulie 2010 si a intrat in vigoare la 6 august 2010. In vederea promovarii Legii nr. 132/2010, impreuna cu Comisia pentru Administratie Publica, Amenajarea Teritoriului si Echilibru Ecologic din Camera Deputatilor si cu sprijinul Garzii Nationale de Mediu, Asociatiei Nationale de Protectia Mediului si Eco-Rom Ambalaje S.A., am initiat in septembrie 2010 campania „Legea nr. 132/2010 – Institutiile publice colecteaza selectiv”. Campania de implementare este una de informare si comunicare si are ca obiectiv cresterea gradului de informare si constientizare a angajatilor din institutiile publice si a cetatenilor, cu privire la avantajele colectarii selective si reciclarii deseurilor.
Organizatorii campaniei sprijina implementarea legii prin realizarea si punerea gratuita la dispozitia institutiilor publice, in format online sau printat, a urmatoarelor materiale: ghid de implementare a Legii 132/2010, plan de masuri necesare pentru implementarea legii, text emailing pentru angajatii institutiei, materiale de promovare a colectarii selective in interiorul institutiei (afise A3, flyere A5) si program online special pentru a facilita raportarea de deseuri colectate selectiv. Legea poate fi descarcata in format pdf de aici.
Campania „Legea nr. 132/2010 – Institutiile publice colecteaza selectiv” a debutat printr-un proiect pilot, al carui plan a fost prezentat in 8 septembrie 2010, la sediul Garzii Nationale de Mediu, in cadrul unei conferinte de presa, la care au participat reprezentantii initiatorilor. Proiectul-pilot al campaniei s-a desfasurat in perioada septembrie 2010 – ianuarie 2011 si a implementarii Legii nr. 132/2010 in sase institutii publice din Romania: Administratia Prezidentiala, Guvern si Ministerele Sanatatii; Administratiei si Internelor, Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si cel al Justitiei.
Pana in noiembrie 2012, in campania de implementare a Legii nr. 132/2010 au fost incluse 1.900 de institutii cu grad de acoperire nationala.
Pana in luna noiembrie 2011, 1.060 de institutii romanesti (peste 800.000 de mii de angajati) au fost incluse in campania de promovare a Legii nr.132/2010. In campanie au fost incluse 80% din totalul ministerelor, prefecturilor, consiliilor judetene, primariilor – resedinte de judete si ale urmatoarelor doua orase ca importanta din toate judetele Romaniei.
Meshul campaniei s-a aflat pe cladirile Ministerului Educatiei, Primariei Timisoara, Urban Serv Botosani.
Legea nr. 132/2010 are ca obiectiv cresterea gradului de reciclare si de valorificare a deseurilor si reglementeaza colectarea selectiva a deseurilor de hartie, carton, metal, plastic si sticla in institutiile publice, prin stabilirea modului de organizare si operationalizare a colectarii selective. Legea nr. 132/2010 este si o masura de sprijinire a aplicarii in Romania a Directivei 2008/98/CE a Parlamentului European privind deseurile, care prevede ca statele membre sa isi organizeze sisteme de colectare selectiva a deseurilor, obiectivul fiind atingerea tintei de minimum 50% reciclare a deseurilor, fixata statelor membre pana in 2020.